Around the world in 80 gins

Around the world in 80 gins

“A goal is a dream with a plan and a deadline.”

Around the world in 80 gins
Around the world in 80 gins

Maandag is het zo ver, dan ligt het boek “Gin & Tonic : Around the world in 80 gins” in de winkels! Ik kijk er al maanden naar uit!

Op 21 juni kwamen we op het idee voor dit boek, ik weet de datum nog goed want het was mijn verjaardag. Ik stond aan de bar met Michael, onze Head of Product Management. Beide waren we een Gin & Tonic aan het drinken toen hij vroeg me of er uit de markt nog voldoende interesse zou zijn voor een nieuw gin boek. Iedereen rond ons zat ook aan de Gin & Tonic, de vraag was meteen beantwoord! Hij vroeg me een concept uit te werken en ik liet er geen gras over groeien. Later op de avond in de rit naar huis had ik al een concept in mijn hoofd: “Around the world in 80 gins”, een wereldreis à la Jules Verne maar dan in 80 gins in plaats van 80 dagen. Een boek dat niet alfabetisch werkt, maar zoals een atlas volgens de regio’s van de wereldkaart.

De dagen die volgden begon ik met een denkoefening. Was het haalbaar om de wereld van gin (letterlijk) in kaart te brengen? Was er voldoende geografische spreiding? Zijn gins van de andere kant van de wereld interessant voor ons? Om dat te doen maakte ik een lijst met een 170-tals gins en hun plaats van oorsprong. Ik stelde het concept intern voor aan mijn collega’s van Product Management, die er met veel enthousiasme op sprongen. Nog geen 10 minuten later hadden we Manuel Wouters gebeld om te polsen of hij interesse had om als expert dit boek voor ons uit te werken. Ook hij reageerde enthousiast: hoe sneller hoe liever. In het begin van zijn carrière reisde Manuel de wereld rond als Chief Bartender op het luxueuze cruiseschip Queen Elisabeth II, hij leerde op die manier de lokale gebruiken en verhalen kennen. Onze Njam huis-mixoloog en ginkenner was dus de ideale partner voor dit project. Mijn collega Inge, Product Manager van de boeken, verzamelde dezelfde dag nog een team. Ze slaagde er in het dream team van ons eerste gin boek, “It’s Gin o’ Clock”, opnieuw bij elkaar te krijgen: Redacteur Gert Corremans (voor het schrijven van sappige teksten), fotografe Stefanie Geerts (dé referentie voor cocktail fotografie) en graficus Katrien Van De Vijver (die prachtige boeken ontwerpt).

Begin juli hielden we een kick-off meeting waarop ik mijn mood book voorstelde aan Manuel, het bovengenoemde dream team en mijn collega Inge. Een mood book, ik weet niet of dat echt bestaat of misschien een term is die ik zelf uitgevonden heb, maar het is een kruising tussen een mood board en een style guide book. In dat boek verzamelde ik plaatjes, fonts, kleuren, flessen, elementen, et cetera,.. die binnen de gedeelde verzameling zouden vallen van een Venn diagram van gin en Jules Verne/Around the world. Ik had voor het vorige boek van Manuel Wouters een gelijkaardig concept boek gemaakt en dat bleek een goede leidraad te zijn voor de fotografe, redacteur en graficus.

mood book
Mood book

We stonden met dit boek voor een nieuwe uitdaging: het vorige gin boek bevatte niet enkel Gin & Tonics maar ook een dertigtal gin cocktails. Met cocktails is het eenvoudiger om de fotografie interessant te houden, daarbij heb je namelijk veel afwisseling in de glazen en kleuren van de cocktails. Een boek met 80 foto’s van kleurloze ballonglazen, want zo worden de G&T immers geserveerd, zou snel vervelen. Inge kwam met het idee om te focussen op de gin-flessen en te werken met top shots van liggende flessen, in combinatie met botanicals die je bij die bewuste gin kan toevoegen. Die top shots bleken een top idee, want de eerste test shoot gaf al fantastische resultaten. Op deze meeting kwamen we ook tot het idee van een Gin & Tonic kompas, een wegwijzer die gin koppelt aan een matchende tonic, niet enkel praktisch maar het paste ook helemaal in het thema van de wereldreis. Het boek zou ook geen wereldreis zijn, als we het enkel in het Nederlands zouden uitbrengen. We besloten alle teksten ook naar het Engels te vertalen.We wilden het boek in de winkels voor kerst, want dit leek ons een ideaal kerstcadeau. Een plan en een deadline, dat is alles wat je nodig hebt om een droom om te zetten in een doel.

Na de kick-off meeting ging iedereen meteen aan de slag. Manuel Wouters begon een long list te maken van gins die hij graag in het boek zou willen, Gert Corremans verdiepte zich in de geografische verschillen tussen de gins, Stefanie Geerts zocht leuke achtergronden en Katrien Van de Vijver begon te brainstormen over de opmaak. Tegen het eind van de maand had Manuel een lijst van 107 gins, die we zelf nog aanvulden tot een 120 gins. Hij begon distilleerders en distributeurs zodat hij alle gins kon proeven om smaakprofielen kon opstellen en te pairen aan een tonic en botanicals. Dat proeven, dat klinkt leuk en dat is het wellicht ook, maar het is geen eenvoudige klus. Alle gins moesten eerst puur geproefd worden en vervolgens in combinatie met verschillende gins, ik moet je dus niet vertellen dat het niet evident is om meerdere gins per dag op een correct manier te kunnen profileren. Tenslotte koos hij de beste 80 er uit.

tasting gin & tonic
Tasting Gin & Tonics

Fotografe Stefanie Geerts en Manuel Wouters, dat is een combinatie die klikt, dat wisten we van de eerste 2 boeken die we met Manuel Wouters gemaakt hebben. Het is ongelooflijk hoe weinig we de fotografie hebben moeten bijsturen. Dat bijsturen was een klus voor Inge, Michael en mezelf. Van elke gin werden er meerdere beelden geschoten met andere composities, andere plaatsing van de botanicals, met en zonder kitscherige elementen. Op basis van onze feedback leerde Stefanie Geerts snel wat wij voor ogen hadden, zodat we nu elke shoot steeds minder feedback moesten geven. Ik was zelf aanwezig op een van de laatste shoots, om wat behind the scenes materiaal te verzamelen voor de facebook campagne, en zag daar dat Manuel zelf ook heel intensief bezig was met de fotografie, vooral op gebied van de botanicals. Zelfs in die mate dat hij tijdens de pauzes van de shoot buiten op een pleintje kruiden uit de grond ging trekken om extreme versheid van de botanicals te verzekeren. Intussen waren Inge en ik bezig met het zoeken naar de beste drukkerij, geschikte materialen voor de cover en het binnenwerk, de plank te maken (een soort grondplan van het boek), de vertalingen op te volgen, bijsturen van de drukproeven en vooral eindredactie van de teksten in twee talen.

Gin & tonic fotografie
Gin & Tonic fotografie

Amper 4 maanden na het eerste gesprek over dit boek konden we in druk. Met dank aan Gert Corremans, die structuur bracht in het boek en leesgierige teksten schreef; Stefanie Geerts, voor de prachtige foto’s; Katrien Van de Vijver voor de visuele uitwerking; mijn collega Inge om dit alles aan elkaar te lijmen en natuurlijk Manuel Wouters, zonder zijn expertise, connecties en smaakpapillen hadden we dit 272 pagina’s dikke boek nooit op zo’n korte periode kunnen maken. Beste dream team,  u was weer geweldig! Het is een heel fijn gevoel om een dagdroom enkele maanden later op de plank te zien liggen!

image0046Gin fotografieimage0007

image0006druk3-3x2 colorproofsdruk2-3x2 druk1-3x2 

One thought on “Around the world in 80 gins

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *