Trends voor 2015
Januari is de maand van de voorspellingen. Overal worden lijstjes gemaakt van de DO & DON’Ts en de HOT & NOTs voor het komende jaar. Over mode en over technologie wordt geschreven, vooral ook over culinaire trends maar ook over cocktails! Het probleem met deze lijstjes is dat ze vaak vanuit de bedrijfswereld aangestuurd worden. Als een brand ambassador van een wodka-merk schrijft dat “wodka & tonic” de nieuwe “gin & tonic” wordt, is dat wellicht eerder een verlangen dan realiteit. Als een bartender net 3 maanden in Colombia gezeten heeft om zich te verdiepen in koffiebonen zal dat ook in diens lijstje staan. Ik kon dus niet achterblijven om zelf ook eens in mijn eigen (onafhankelijke) glazen bol te kijken.
De nieuwe koning
Eerst en vooral moet ik benadrukken dat er een verschil is tussen trends in cocktailbars en trends in thuisgebruik. In 2013 en (het grootste deel van) 2014 was gin de koning van de cocktailbar, in vele bars was gin (en tonic) een bepalende factor in de omzetcijfers. Er zijn uitzonderingen, maar veel cocktailbars werden halve gin & tonic-bars. Thuis was het nog meer dan dat, het was zelfs de keizer van de barkast! In de afgelopen maanden zijn er veel troonopvolgers zichzelf komen aanbieden: tequila, mezcal, whisk(e)y, rum en wodka. Bovendien haakt een deel van de early adopters sowieso af wanneer iets trendy de stap naar mainstream zet. Bij de bartenders blijven agave spirits (zoals tequila en mezcal) populair en in hun bars komt whisk(e)y nadrukkelijk aan de deur kloppen. Vooral de vraag naar bourbon, rye en Japanse whisky stijgt. Gaat Japanse whisky dan de nieuwe gin worden? Nee, in de bars krijgt het een heel prominente plaats maar thuis blijft gin echter nog zeker een jaar fier op de troon! De partijen die zich hebben aangeboden als troonopvolger krijgen voorlopig thuis nog geen voet tussen de deur.
Vlaams-Polynesië
Tiki-cocktails deden het in de zomer van 2014 al uitstekend en ga er maar vanuit dat deze in de zomer van 2015 weer helemaal terug komen. De eerste Amerikaanse Tiki-bars openden hun deuren in de jaren 1930 maar de Tiki-cocktails werden pas echt populair in de jaren ‘40 en ‘50. De reden hiervan was de exotische look & feel van de Tiki-bars die Amerikaanse soldaten deed terug denken aan hun tijd in Polynesië en Hawaï, waar veel Amerikaanse soldaten gestationeerd waren. In de jaren voor de Japanse aanval op Pearl Harbor (7 december 1941) was Hawaï het paradijs op aarde voor de Amerikaanse soldaten. Tiki-cocktails werden daarna lange tijd als minderwaardig aanzien, maar zijn nu helemaal terug. Ook de uitbundige garnering of gekke serve, die we kennen van de Tiki-cocktails, zet zich in sommige bars door naar andere cocktails. Er is ook een tegenbeweging, die het omgekeerde gaat doen: net soberder te werk gaan bij andere cocktails.
Split base cocktails
De split base cocktail is een trend die komt overwaaien uit de USA. Een split base cocktail is niet meer of niet minder dan een cocktail waarbij een bepaald ingrediënt opgesplitst worden in 2 verschillende ingrediënten binnen dezelfde familie. Dat kan bijvoorbeeld een tequila-cocktail zijn waarbij de maat tequila vervangen wordt door halve maten tequila en mezcal. Het gaat voornamelijk over de base spirit, vandaar de naam split base, maar ook modifiers kunnen gesplit worden. Rode vermout wordt vervangen door een mix van 2 types rode vermout: bijvoorbeeld een zoete in combinatie met een bittere. Twee maten Carpano Antica Formula op een maat Carpano Punt E Mes, heerlijk! Misschien heeft de trend ook te maken met de populariteit van Tiki-cocktails, waarin vaak verschillende soorten rum gecombineerd moeten worden.
Stamkroeg
Cocktail bars lijken wat af te stappen van het hautaine imago dat ze de voorbije jaren hadden gekregen. We gaan de bartenders terug bartenders noemen in plaats van mixologen. Bier, whiskey shots en boilermakers (bier én een whiskey shot) kunnen vanaf nu ook in de betere bars. Het gaat echter meestal niet om een pilsje van een bekend merk, dat je ook in de supermarkt kan vinden. Authentiek is helemaal in: Straf bier, kleinschalig en ambachtelijk gemaakt, in microbrouwerijen. Deze bieren gaan ook hun weg naar de cocktail vinden, in siroopjes of gewoon zo.
Versterkte wijnen, thee en azijn?
Vermout (ja, dat is zonder ‘h’ in het Nederlands) is al langer aan een opmars bezig. De tijd dat de bartender maar 1 merk kende, en daarvan enkel de bianco en de rosso, is voorbij. Een moderne bartender weet intussen dat vermout een heel leuk product is om cocktails mee te maken, dat elk merk en elke soort zijn eigen karakter heeft en hoe het bewaard moet worden. In 2015 gaat het verder dan vermout, ook andere versterkte wijnen zoals quinquina (“Kina” voor de vrienden), porto en sherry winnen aan populariteit als cocktailingrediënt. Ook andere ingrediënten die je niet meteen linkt aan cocktails winnen aan populariteit in de bar: azijn en thee! De azijn die gebruikt wordt is zowel op gebied van geur als van smaak minder scherp dan gewone azijn. Het gaat om siroopjes van wijnazijn, geïnfuseerd met fruit of om Aziatische wijnazijn. Thee is een culinaire trend die zich doorzet naar de bar. In Nederland hebben ze tegenwoordig thee-sommeliers en bartenders die in dienst van theeproducten cocktails ontwikkelen. De theehype is deels marketing-driven en het gebruik van azijn en thee blijft voorlopig beperkt. Ik zie thuis ook niet veel mensen met thee of azijn aan de slag gaan; We zullen deze 2 zaken dus maar op misschien-stapel leggen!
Is de hipste cocktail van 2015 dan eentje op basis van Japanse whisky, met een split van 2 soorten vermout, met thee, azijn, een biersiroopje en veel garnering? Ik heb misschien wat te diep in de glazen bol gekeken. Laten we beginnen met een whisky-en-vermout cocktail. En die boilermaker gaat er ook wel in!
De meeste van deze trends werden in 2014 al ingezet, maar dat wil zeker niet zeggen dat 2015 een saai jaar wordt? Integendeel! Maar 1 ding is zeker: niemand kan de toekomst voorspellen en ik al zeker niet. Anders zou ik nu een lotto-formulier aan het invullen zijn. Deze lijst zou dus helemaal fout kunnen zijn.